• Koningin Beatrixschool Waddinxveen koopt verrijkingsmateriaal voor groep 3
  • Koningin Beatrixschool Waddinxveen koopt verrijkingsmateriaal voor groep 3
  • Koningin Beatrixschool Waddinxveen koopt verrijkingsmateriaal voor groep 3
  • Koningin Beatrixschool Waddinxveen koopt verrijkingsmateriaal voor groep 3
  • Koningin Beatrixschool Waddinxveen koopt verrijkingsmateriaal voor groep 3
  • Koningin Beatrixschool Waddinxveen koopt verrijkingsmateriaal voor groep 3
  • Koningin Beatrixschool Waddinxveen koopt verrijkingsmateriaal voor groep 3
  • Koningin Beatrixschool Waddinxveen koopt verrijkingsmateriaal voor groep 3
  • Koningin Beatrixschool Waddinxveen koopt verrijkingsmateriaal voor groep 3
  • Koningin Beatrixschool Waddinxveen koopt verrijkingsmateriaal voor groep 3

Koningin Beatrixschool Waddinxveen koopt verrijkingsmateriaal voor groep 3

Op onze school is er een Plusklas voor kinderen in de groepen 5 t/m 8. Daarnaast wordt in alle groepen verrijkt indien nodig. Omdat er in groep 3 nog niet voldoende verrijkingsmateriaal was, hebben we bij Stichting Cognitief Talent een aanvraag ingediend om specifiek voor deze groep materialen aan te schaffen. Met het geld hebben we Paletti Plus rekenen, Leeskrakers Mini, Zo in de Zoo, Outside the Box en Architecto (met Clikoboek) kunnen aanschaffen. Hiermee is de verrijkingsmaterialenkast uitgebreid tot een mooi gevarieerd aanbod.

Leerkracht Helma Bos: "De kinderen komen bij mij aan de instructietafel zitten, zodat ik ze de materialen kan laten zien en uitleggen. Vooral het bouwen met de blokken van Architecto spreekt ze aan. Ik leg uit dat de voorbeelden aangeven welke en hoeveel blokken je mag gebruiken. Ook Paletti rekenen leg ik uit. We spreken af dat vandaag twee kinderen met Paletti gaan en de andere twee met Architecto. Morgen draaien we dat om. De twee die vandaag met Architecto werken doen veel apart, maar als ze merken dat iets niet goed blijft staan, gaan ze samenwerken. Ze maken een aantal van de voorbeelden. De kinderen met Paletti werken samen met een bord. Ze bespreken de sommen en leggen het dan neer. Later controleren ze het ook samen. De dag erna doen de twee kinderen elk hun eigen bord. Ze werken zelfstandig aan de sommen, maar moeten de opdracht echt door krijgen. Ze vinden het lastig dat er zoveel sommen op het bord staan en maken kleine rekenfoutjes. Na het controleren en nog een keer doen gaat het beter en hebben ze de manier van werken door. Nu werken de andere twee met Architecto. Ook hier doen ze veel samen. Pas aan het eind maken ze elk een voorbeeld na. Ik laat een goede rekenaar - als hij klaar is met zijn werk - ook werken met Paletti. Hij heeft iets meer begeleiding nodig, maar na die uitleg en hulp maakt hij ook de sommen en controleert of hij het goed heeft gedaan.

De derde dag werken we met de logische puzzels van Leeskrakers Mini. Ik heb het uitgelegd aan de instructietafel en ze het zelf laten lezen en bekijken. Ze zijn met zijn vieren op de gang aan het werk gegaan. Toen de andere kinderen in de klas zelfstandig aan het werk waren heb ik het bloemenblad aan de instructietafel met ze besproken. Ze hadden het niet goed gedaan, vol enthousiasme keken ze met mij mee wat er anders moet. We kwamen erachter dat de volgorde van de aanwijzingen belangrijk is. Ik heb het op een leeg blad voorgedaan, terwijl ze meelazen, meekeken en meededen. Volgende week gaan de kinderen zelfstandig een nieuw blad maken. Ik ben benieuwd of ze er dan beter uit kunnen komen. Een goede uitdaging voor de volgende keer. Volgend jaar gaan we Leeskrakers Mini soms ook klassikaal inzetten, dat kan doordat de meeste opdrachten in 2 niveaus in het werkboek staan. Op deze manier kunnen de (hoog)begaafde kinderen op hun eigen niveau meedoen in de groep!"