• Nieuwe techniekdozen voor plusgroepleerlingen KWA Staphorst
  • Nieuwe techniekdozen voor plusgroepleerlingen KWA Staphorst
  • Nieuwe techniekdozen voor plusgroepleerlingen KWA Staphorst
  • Nieuwe techniekdozen voor plusgroepleerlingen KWA Staphorst
  • Nieuwe techniekdozen voor plusgroepleerlingen KWA Staphorst
  • Nieuwe techniekdozen voor plusgroepleerlingen KWA Staphorst
  • Nieuwe techniekdozen voor plusgroepleerlingen KWA Staphorst
  • Nieuwe techniekdozen voor plusgroepleerlingen KWA Staphorst
  • Nieuwe techniekdozen voor plusgroepleerlingen KWA Staphorst
  • Nieuwe techniekdozen voor plusgroepleerlingen KWA Staphorst
  • Nieuwe techniekdozen voor plusgroepleerlingen KWA Staphorst
  • Nieuwe techniekdozen voor plusgroepleerlingen KWA Staphorst

Nieuwe techniekdozen voor plusgroepleerlingen KWA Staphorst

De Koning Willem-Alexanderschool (KWA) in Staphorst kon de complete set techniekdozen van Project- en Techniek Educatie aanschaffen. Leerkacht Lydia: "We kochten de experimenteersets met maar liefst 8 tot 22 verschillende experimenten/modellen per (thema)doos! Ik vertel graag hoe wij van start gingen."

Lydia: "De plusgroep 6/7 beet het spits af. We startten met het pakket ‘Elektrische voertuigen’ (thema: dynamo-energie).Eerst werd de inhoud van het pakket natuurlijk nieuwsgierig verkend en werden de tandwieltjes eens even uitgeprobeerd.Daarna gingen we snel aan de slag met model 1: een race-auto.Ondertussen moest natuurlijk ook de dynamo even getest worden. En ja hoor, het lampje brandde, dus er wordt energie opgewekt! In de tweede les kwam het bouwwerk tot een afronding en testten we aan het eind van de les of de auto het echt doet. Voordat we dat deden, moest er natuurlijk stevig aan de dynamo gedraaid worden, om de batterij van het voertuig te laden. Minimaal 150x ronddraaien, een hele klus!In de gang probeerden we de auto en ja….hij komt een beetje vooruit, maar nog niet voldoende naar onze zin. Helaas is de lestijd om. We gaan allemaal nog even nadenken wat het probleem zou kunnen zijn: draaien de tandwielen niet goed? Of is de ondergrond te glad? Hadden we de batterij wel goed aangesloten? Hopelijk kunnen we het in de volgende les oplossen.Ook dát is een mooie en zinvolle uitdaging voor deze plusgroep-leerlingen!"