• Finalisten kenniswedstrijd Toptoets 2015 doken in puberbrein

Finalisten kenniswedstrijd Toptoets 2015 doken in puberbrein

Op woensdag 20 mei streden 27 basisschoolleerlingen om de titel ‘Winnaar Toptoets 2015’ in de finale van deze jaarlijkse kenniswedstrijd. Karlijn Geurts uit Vlaardingen ging naar huis met de hoofdprijs: een studiebeurs van €2.500,-. Julian Kroon uit Naarden en Max Wassen uit Berkel en Rodenrijs eindigden vlak erna en namen elk een studiebeurs van €1.000 in ontvangst. De Toptoets werd dit jaar al voor de negentiende keer gehouden.

Uitdagende finaleopdrachten
Van de finalisten werd gevraagd eerst een campagneplan op te stellen voor bibliotheken om zo onder meer het lezen onder jongeren te bevorderen. Na een korte pauze schreven de finalisten vanuit de bètawereld van de biologie en life science een advies aan ouders of scholen. Ze doken in het puberbrein en gaven aan hoe tieners, die school soms maar saai vinden of lagere cijfers halen dan nodig, zich beter kunnen ontwikkelen.

Karlijn Geurts mag zichzelf Winnaar Toptoets 2015 noemen, zij ging naar huis met een studiebeurs van €2.500,-. Vooral haar bètaopdracht over het puberbrein maakte grote indruk. Zij adviseerde ouders hun kinderen meer ruimte te geven bij het maken van eigen beslissingen. Pubers willen meer vrijheid, maar ze kennen hun grenzen nog niet. Ze overschatten zichzelf, vertel als ouders daarom wel de voor- en nadelen van beslissingen, schreef Geurts. Max Wassen en Julian Kroon schreven de op één na beste alfa- en bètaopdracht en kregen elk een studiebeurs van €1.000,-.Alle finalisten kregen na afloop een goodiebag mee naar huis. Ze gingen na het maken van de opdrachten ook nog samen op excursie naar Corpus ‘Reis door de mens’.

Vakjury
De finaleopdrachten waren bedacht door de vakjury die bestond uit Milouska Meulens presentator van het NOS Jeugdjournaal, prof. dr. Jelle Jolles hoogleraar Neuropsychologie/directeur Centrum Brein & Leren VU Amsterdam en Mirjam Bonting hoofdredacteur van het kindertijdschrift Samsam. Rond 16.30 uur wezen zij de winnaars aan bij VNO-NCW. “Alle finalisten hebben een toppresentatie geleverd. De winnaars vielen op omdat ze zich heel goed hadden ingeleefd”, benadrukte Milouska als juryvoorzitter.

Stichting Cognitief Talent
Op de basisschool leren kinderen zich te ontplooien op allerlei gebieden. Waar de een soms een steuntje in de rug nodig heeft, zoekt de ander een extra uitdaging om zijn of haar talent nog verder te ontwikkelen. Deze kinderen willen én kunnen meer, ze laten graag zien wat ze in huis hebben. Voor die kinderen organiseert de Stichting Cognitief Talent de Toptoets, in 2015 al voor de 19e keer. Projectleider Lise-Lotte Kerkhof: “Vanuit de wetenschap weten we dat als we echt talent willen ontwikkelen in Nederland; kinderen de juiste steun, sturing en inspiratie nodig hebben. Daar dragen we graag een steentje aan bij. Ook willen we zorgen dat het in Nederland normaal wordt om leren heel erg leuk te vinden.”



Kenniswedtrijd Toptoets 2015: 22 van de 28 finalisten zijn jongen

Op woensdagochtend 4 maart streden maar liefst 900 leerlingen van honderden basisscholen door het hele land voor een plaatsje in de finale van de jaarlijkse Toptoets. Drie uur lang kregen basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8 pittige reken-, biologie- en taalopdrachten. De 28 beste scholieren uit de voorronde nemen het op woensdag 20 mei aanstaande in Den Haag tegen elkaar op in de strijd om de titel Winnaar Toptoets 2015. Opvallend dit jaar? De jongens scoren beter: maar liefst 22 van de 28 finalisten zijn jongen. De allerhoogste score uit de voorronde kwam wel van een meisje, van bassischool Ds. H. Doornveldschool uit Staphorst.

Dat de Toptoets 2015 een moeilijke toets was, bleek wel uit de resultaten. Alle leerlingen hadden fouten gemaakt. De meeste leerlingen vonden het rekenonderdeel het pittigst. Voor deze vragen moesten vaak grote berekeningen gemaakt worden. Wie alles goed had, kon in totaal 86 punten behalen. De finalisten scoorden elk meer dan 64 punten. De opdrachten uit de voorronde kwamen tot stand door betrokkenheid van bovenbouwleraren, Cito en uitgeverijen, zoals Zwijsen.

Jongens scoren beter
Hoewel er normaal gesproken 25 leerlingen doorgaan naar de finale, zijn er dit jaar maar liefst 28 finalisten. De scores van enkele finalisten waren namelijk gelijk. De jongens zijn dit jaar zeer duidelijk in de meerderheid: van de 28 finalisten zijn er maar liefst 22 jongen. Projectleider Toptoets Lise-Lotte Kerkhof: “Er deden dit jaar ook meer jongens mee, maar we constateren wel dat de jongens het dit jaar een stukje beter deden.”

Hoogste score door meisje
De hoogste score uit de voorronde werd wel behaald door een meisje, namelijk Esther Balder. Zij zit net als twee andere finalisten op basisschool Ds. H. Doornveldschool in Staphorst. Een school die vaker finalisten aflevert! Bovenbouwleerkracht de heer Prins: “Onze school is natuurlijk erg blij.We verklaren dit door ons veilige schoolklimaat; wij zien ieder kind en ons onderwijs is blijkbaar effectief.” Hoewel de finalisten van de Toptoets overal vandaan komen, komt de meerderheid dit jaar uit het oosten van ons land.

Finaledag 20 mei
Op woensdag 20 mei nemen de 28 finalisten het tegen elkaar op in de strijd om de titel Winnaar Toptoets 2015. Elke finalist maakt dezelfde kans om te winnen, punten uit de voorronde tellen niet mee. In de ochtend maken ze een alfa- en een bètaopdracht, ’s middags gaan ze op excursie naar CORPUS ‘Reis door de mens’. De jury bestaat dit jaar uit Milouska Meulens (presentator NOS Jeugdjournaal), prof. dr. Jelle Jolles (hoogleraar Neuropsychologie/directeur Centrum Brein & Leren VU Amsterdam) en Mirjam Bonting (hoofdredacteur tijdschrift Samsam). Rond 16.30 uur wijzen zij de winnaars aan bij VNO NCW (Malietoren, Bezuidenhoutseweg 12,Den Haag). De winnaar van de Toptoets gaat naar huis met een studiebeurs van €2.500,-. De winnaar van de alfa- en bètaopdracht krijgen elk een studiebeurs van €1.000,-.

Stichting Cognitief Talent
Op de basisschool leren kinderen zich te ontplooien op allerlei gebieden. Waar de een soms een steuntje in de rug nodig heeft, zoekt de ander een extra uitdaging om zijn of haar talent nog verder te ontwikkelen. Deze kinderen willen én kunnen meer, ze laten graag zien wat zij in huis hebben. Voor die kinderen organiseert de Stichting Cognitief Talent de Toptoets, in 2015 al voor de 19e keer.